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信仰の深化過程における「他者」の影響:韓国天理教の「3世信者」に注目して
by 邱琡雯, 2017-08-03 12:45, 人氣(57)

李 賢京   現代社会学研究 23(0), 77-99, 2010

本稿の目的は,海外における日系新宗教信者の信仰深化過程を考察することである。多くの先行研究では,日系移民社会内における日系人の信仰継承が注目されてきた。だが,本稿では,日系移民社会内ではなく,過去に日本によって植民地支配された韓国における,韓国人信者の信仰継承に焦点を当てる。第2次世界大戦後,多くの日本の宗教教団は朝鮮半島から撤退していったが,天理教は韓国人信者たちによって存続され,現在まで受け継がれている。

本稿では,天理教の「3世信者」のライフヒストリーに基づき,彼らの信仰における深化過程を明らかにした。特に本稿では,「日常」あるいは「非日常」における「教団内他者」・「教団外他者」との関わり・相互行為・相互活動が,「3世信者」の信仰に,どのような影響を与えているのかについて分析し,韓国に特徴的な日系新宗教信者の信仰深化過程を明らかにした。

韓国天理教の「3世信者」における信仰の深化過程への考察から,以下の2点の知見が得られた。⑴韓国は日本植民地経験に起因する反日感情が強く(反日感情を現しているのが日系宗教に対する「似而非宗教」「倭色宗教」という呼称である),そうした感情を持つ「教団外他者」は,「3世信者」の信仰生活の「弱化」に強く影響を与えていた。

⑵「教団内他者」である同輩の信者と,親の寛容な宗教教育態度は,「3世信者」の信仰の維持および深化に影響を与えていた。


  This paper aims to highlight the process of deepening oneʼs faith among believers of overseas Nikkei (of Japanese descent)new religion. Current studies on this topic are chiefly based on regional religious succession of Nikkei immigrant society. However, instead of using Nikkei immigrant society as a base of inquiry, this paper focuses on Korea, a country that was once a colony. Independence from the Japanese colonizers marks the retreat of Japanese religious groups from the Korean peninsula. Within this context, Tenrikyo was preserved till this day by its Korean believers. This research investigates the faith deepening process within the life history of third-generation Tenrikyo believers. An analysis of how interaction between believers and the ʻOtherʼ(within the order and outside the order) influences the deepening of faith will highlight the characteristics of faith deepening unique to Korea.<br>  An analysis of the Koreaʼs Tenrikyo ʻthird-generation believers <b>ʼ</b>deepening of their faith reveals two findings. (1) Anti-Japan sentiment in Korea is strong due to a history of colonization by the Japanese. Such sentiments held by the ʻOther outside the orderʼhave an impact on the weakening of the religiosity of the third-generation believers (Anti-Japan sentiments were expressed by naming Nikkei religion as ʻpseudo-religionsʼor ʻWesek (Japanese-styled, with negative connotations) religions)ʼ. (2) Affiliations with same-generation ʻOther within the orderʼand parents attitude towards religious studies tends to sustain or even deepen the religiosity of third-generation believers.

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